Incidenten voorkomen is files bestrijden

Naar aanleiding van mijn vraag waar deze blog over moest gaan, koos de meerderheid voor de stelling: ‘Er is wél iets aan de files te doen’. Begrijpelijk een onderwerp dat leeft. Bij TrafficLink leren wij medewerkers drie manieren voor filebestrijding: netwerkmanagement, capaciteitsmanagement en incident management. Aangezien een kwart van de files veroorzaakt wordt door incidenten, ga ik daar in deze blog dieper op in. In latere blogs kom ik terug op de andere filebestrijders. 

Files veroorzaakt door incidenten lijken onoplosbaar, maar juist aan dit type files is veel te doen. Bij incident management ligt de nadruk nu op het zo snel mogelijk vrijmaken van de weg, zodat het verkeer weer kan doorstromen. Maar de meeste winst kan behaald worden met ongevalspreventie. Een incident dat nooit heeft plaats gevonden creëert ook geen files.

 

Incidenten voorkomen

Gek genoeg wordt er nauwelijks aandacht besteed aan preventie. Nieuwe technologie en slim gebruik van big data, kunnen hier echter een boost aan geven. Stel u bent de chauffeur van een tankauto en hoort plotseling uit de speakers: “Pas op u nadert een gevaarlijke bocht. Uw snelheid is te hoog. Frequente ongevalslocatie!” Utopie? Onze IMEX Driving Assistant Pro-app beschikt over deze technologie waarbij realtime en historische data gecombineerd worden. Belangrijke voorwaarde is het breed registreren en delen van incidentdata.

 

Spookrijder op de A2 veroorzaakt dodelijk incident

 

Spookrijder

Dat data nog onvoldoende gedeeld wordt blijkt uit het volgende voorbeeld. Afgelopen najaar reed een man van 84 tien minuten als spookrijder op de A2 bij Best. De 112-meldkamer ontving meerdere meldingen, maar toch is het niet gelukt tijdig in te grijpen met twee doden als gevolg. Snelle geautomatiseerde data-uitwisseling had dit ongeval misschien kunnen voorkomen, door binnen enkele seconden na het binnenkomen van de melding zowel de verkeerscentrale als weggebruikers te alarmeren. Onze techniek is er klaar voor, maar helaas blijft het delen van de benodigde data vaak steken bij discussies over privacy en eigenaarschap van de data. Daarom roepen wij u op: deel data, u kunt levens redden!

 

Spookrijderwaarschuwing in IMEX Driving Assistant voorkomt incidenten

 

Slim spookrijders detecteren

Wij hebben ons de missie gesteld binnen twee jaar geen doden meer door spookrijders op Nederlandse wegen. Hoe? Stel dat deze man onze nieuwste app-technologie aan boord had, waarmee we spookrijders al na 25 meter detecteren. De bestuurder wordt direct gewaarschuwd! Blijft hij in de verkeerde richting rijden, dan wordt deze informatie gedeeld met de wegbeheerder en politie. Hoe mooi zou het zijn als wegverkeersleiders een alarm krijgen inclusief advies over de af te kruisen rijstroken? De nieuwste versie van het camera bedien- en alarmsysteem (CBA) dat wordt gebruikt in alle verkeerscentrales van Rijkswaterstaat voorziet in deze functie. Geen app aan boord? Geen probleem. De techniek werkt ook als de 112-meldkamer een melding invoert.

 

Oproep:doe mee!

Moeilijk te realiseren? De enige voorwaarde is een change of mind:  in plaats van ieder voor zich omschakelen naar publiek-private samenwerking. Als aanbieders van veel gebruikte apps de spookrijder-technologie integreren en wegbeheerders bereid zijn deze noodsignalen op te pikken, hebben we bovenstaand voorbeeld al gerealiseerd.

Dus wie helpt Nederland veiliger te maken en iets aan files te doen? Welke app-aanbieder installeert ook onze slimme spookrijder-detectie? Welke wegbeheerder is bereid om de signalen op te pikken? Reageer onder dit bericht, we gaan graag in gesprek met u!

 

Extra voorbeeld

Bekijk onderstaande video voor een ander voorbeeld waarbij het delen van informatie om een ongeval te voorkomen te lang duurt. Bij minuut 6.25 gaat het helaas alsnog mis, ondanks deze attente weggebruiker die de politie belt en alle camera’s van Rijkswaterstaat die zichtbaar zijn in het filmpje. Gelukkig raakte niemand gewond.

Snelle geautomatiseerde informatie-uitwisseling had dit ongeval wellicht kunnen voorkomen. Stel dat op het moment dat de melding binnenkomt bij de 112-centralist, bij de wegverkeersleider in de verkeerscentrale een alarm afgaat zodat hij een snelheidsbeperking van 50 kan instellen, dan was dit waarschijnlijk niet gebeurd. Dit is techniek die wij gewoon op de plank hebben liggen.

Bizarre crash door langzame chauffeur op A2

Een 26 jarige man uit Amsterdam reed afgelopen zaterdagmorgen tergend langzaam over de A2 bij Vianen en veroorzaakte daarbij een flinke crash. Een andere man zag de langzame chauffeur en ging zelf op de vluchtstrook rijden om de politie te bellen. Alles heeft hij gefilmd met zijn dashcam. Niemand raakte gewond, maar de twee auto's liepen wel flinke schade op. Waarom de man langzaam reed is niet bekend gemaakt, wel kreeg hij een bekeuring voor zijn gevaarlijke rijgedrag. Voor de mensen met haast, even naar minuut 6.25 gaan.Via ViralHog

Geplaatst door dailybuzz.nl op dinsdag 31 januari 2017

 

Interessant artikel?

Vond u dit een interessant artikel? Laat het ons weten. Bedankt voor uw stem!

3
0
Showing 4 comments
  • Michiel

    Geweldig. Weer een stap voorruit. Nog een stapje. Ik heb al een navigatie app. (Sygic) kan zulke info nu niet in een bestaande app geintegreerd worden? Anders heb ik app-manager nodig en dat kan toch niet de bedoeling zijn?

    • Maarten de Haas

      Beste Michiel, dank voor je leuke reactie! We zijn het helemaal met je eens, nog een app is geen goed idee! We zullen deze en andere verkeersdata daarom ook als dienst aanbieden aan ontwikkelaars van navigatiesystemen en apps, zodat zij dat eenvoudig in hun producten kunnen integreren. Zij zijn dan ook van harte welkom om met ons om tafel te gaan over deze spookrijderpreventie!

  • Philippe Deleu

    Beste Frank,
    hartelijk dank voor je blog.
    Naar aanleiding van wat verstuurde u die blog?
    Anderzijds, als u concrete informatie hebt over Oosterweel dan is dat zeer welkom. Immers, niets is wat het lijkt in dat dossier dat nu al 21 jaar aan sleept en voor bijna 10 miljard schade heeft veroorzaakt aan haven en bedrijven (hoeveel arbeidsplaatsen hadden dat niet kunnen zijn?) door congestiekosten die in rook op gaan. Tegelijk is dat bijna evenveel aan gezondheidsschade voor de omwonenden van de files in en ook om Antwerpen.
    Graag dat we in dat geval elkaar kunnen ontmoeten of tenminste mailen. Graag ook een repliek hoe kort ook.
    Hoewel iedereen zijn best lijkt te doen, loopt het actueel grondig verkeerd in Oosterweel met uitstel na uitstel (straks RvST). Dat is een ramp voor de toekomstige generaties.
    Dat laatste is MIJN motivatie. Philippe Deleu 03 6532026

    • Maarten de Haas

      Beste Philip,

      Dank voor uw reactie. De blog is geschreven naar aanleiding van het sterk toenemen van de filedruk op de Nederlandse wegen. Wij hebben u die toegestuurd omdat u in het verleden contact heeft gehad met onze collega Stijn Sprenkels. Wij zien meerdere mogelijkheden om files te bestrijden, een daarvan is het verminderen van files veroorzaakt door ongevallen. In latere blogs zullen wij ingaan op andere manieren om files te bestrijden, zoals het spreiden van de vraag naar mobiliteit. Wij hebben helaas geen concrete informatie over Oosterweel voor u, maar zijn het helemaal met u eens dat files een veel grotere schadepost zijn dan wordt gedacht. Zowel financieel als qua leefbaarheid. Momenteel zijn wij nog niet actief in België, maar wellicht zouden wij in de toekomst onze oplossingen voor slimme mobiliteit en ongevalspreventie ook daar willen aanbieden. Misschien dat we elkaar dan zouden kunnen helpen?

Neem contact op

Interesse in onze diensten? Neem dan gerust contact met ons op via mail of bel 0297 51 44 55

Not readable? Change text.